sobota, 9 grudnia 2017

"Mózg - 41 największych mitów" - Christian Jarrett

Mózg zaczął mnie fascynować już w liceum, kiedy robiłam prezentację na temat złudzeń optycznych. Wtedy przekonałam się, że nasz mózg jednak może się mylić, ale ma przy tym zupełnie niesamowite zdolności... Z roku na rok wiemy o mózgu coraz więcej, ale... nadal wiele przed nami!





Jest wiele mitów, w które wierzymy: wykorzystujemy tylko 10% swojego mózgu, u dorosłych nie powstają komórki nerwowe, a kobiety mają bardziej zrównoważony mózg... Mogłabym tak wymieniać bez końca, ale i tak powiedziałabym zbyt mało. Książka tak naprawdę obala znacznie więcej niż 41 mitów i daje sporo do myślenia. Najważniejsze jest tutaj jednak to, że jest po prostu ciekawa i napisana tak, że będzie odpowiednia dla każdego czytelnika, nawet takiego, co nie miał wcześniej styczności z neurologią. Autor każde zagadnienie tłumaczy, pokazuje jak skomplikowany jest mózg i rozbudza ciekawość na temat tego jak funkcjonujemy, śnimy, myślimy...

Książka była dla mnie wsparciem (i źródłem wiedzy) przy nauce do egzaminu z neurologii. Wiele niezrozumiałych rzeczy z wykładów, nagle nabrało sensu! Mózg jest bowiem napisany przystępnym językiem, a przy tym posiada w sobie sporo humoru. Dużą pomocą jest również przejrzysty spis treści, w którym bez problemu znalazłam to, co najbardziej interesowało mnie w kontekście egzaminu: padaczka, choroby neurodegeneratywne, glej i jego funkcje i sporo innych. Doczytanie pozostałych podpunktów było już czystą przyjemnością i spora część z tej wiedzy przyda mi się w pracy neurologopedy.

Gorąco polecam tę książkę wszystkim tym, którzy chcą rozwinąć swoją wiedzę na temat mózgu. Okazuje się bowiem, że wielu z nas ma wiedzę, która jest już nieaktualna lub została nam przekazana nieco zakłamana. Mam tutaj na myśli historię Phineasa Gage-a, którą znamy w innej wersji niż ta przedstawiona w książce. Okazuje się bowiem, że zmiana charakteru wcale nie była aż tak spektakularna, a Phineas wcale nie skończył jako bezrobotny!

Za książkę serdecznie dziękuję Wydawnictwu PWN


  • Tytuł: Mózg - 41 największych mitów
  • Autor: Christian Jarrett
  • Tłumacz: Anna Binder, Marek Binder
  • Wydawnictwo: PWN
  • Rok wydania: 2017
  • Liczba stron: 394
  • Ocena: 5/6


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Popularne posty