środa, 2 sierpnia 2017

Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfikacja edukacji i wsparcie

Inność zawsze jest trudna. Nie ważne, czego dotyczy: wyglądu, poglądów, zachowań... Wyraźnie widać to w szkołach, gdzie dzieci wyglądają niczym wynik prostej czynności wykonanej na komputerze: kopiuj, wklej i gotowe. Ubierają się podobnie, mają podobne fryzury i plecaki, a ich zachowania są pełne schematów i "papugowania". Jest tak właśnie dlatego, że inność jest trudna, a osoba wyróżniająca się na tle grupy niemal zawsze w jakiś sposób cierpi. Zwykle jest to wykluczenie, mobbing, bulling albo najzwyczajniejsza przemoc fizyczna. O tym, jak pomóc dzieciom "innym", z jakiegoś względu posiadającym specjalne potrzeby edukacyjne, dowiecie się z najnowszej książki Wydawnictwa Impuls: Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfikacja edukacji i wsparcie.


Przyglądając się książkom, które mają mnie czegoś nauczyć zwracam uwagę nie tylko na wiedzę w nich zawartą, ale również na sposób jej przekazania i język, którym posługuje się autor. Niestety, często spotykam się z tendencją do nadmiernej naukowości. Ktoś "zielony" w temacie może mieć wtedy nie tylko problemy z odbiorem treści, lecz także szybko się nudzić tym, co czyta. W Specjalnych Potrzebach Edukacyjnych uczniów z niepełnosprawnościami na szczęście pamiętano o tym, że po tę książkę mogą sięgnąć również rodzice lub osoby zupełnie nowe i nieznające omawianych zagadnień nawet w małym stopniu. Język jest przyjemny w odbiorze, a pojęcia używane w tekście niemal zawsze są wytłumaczone. Wiedza jest przy tym poparta zarówno badaniami jak i doświadczeniem. Sama chciałabym więcej przeczytać o konkretnych sposobach pracy z dziećmi, bo tego mi nigdy za wiele, a przecież to właśnie z prawdziwych historii uczymy się najwięcej. 

Czego się dowiemy? Przede wszystkim tego, jak sobie radzić z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, jak je zrozumieć, ułatwić adaptację, przeciwdziałając jednocześnie agresji, bullingowi i wykluczeniu społecznemu. Spojrzymy, z czym musi zmierzyć się dziecko w szkole, jak je wspierać i co jest najważniejsze w edukacji. Poznamy również specyfikę specjalnych potrzeb edukacyjnych i przyjrzymy się każdej z nich, lepiej poznając, czym się objawia autyzm, upośledzenie umysłowe itp.

Książka da wiele do myślenia zarówno rodzicom dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych jak i nauczycielom czy terapeutom. Pozycja ta pozwala bowiem odkryć, z czym wiąże się inność danego dziecka, zarówno pod kontem jego funkcjonowania w szkole, jak i w świecie relacji społecznych. Ta książka zmieniła moje myślenie o szkołach integracyjnych i wiele nauczyła o specjalnych potrzebach edukacyjnych i edukacji wyłączającej. Gorąco polecam tę książkę każdemu, kto chce poszerzyć swoją wiedzę i nauczyć się, jak tworzyć odpowiednie warunki rozwoju takim dzieciom.

Na koniec, na zachętę, dodam jeszcze, że książka wiele we mnie zmieniła i nauczyła inaczej patrzeć na specjalne potrzeby edukacyjne i dzieci, które ich potrzebują. Teraz już wiem, czym jest spowodowane ich specyficzne zachowanie i dlaczego tak trudno jest im się przystosować do tego, co dla nas jest normalne i banalne. 

Za książkę serdecznie dziękuję Wydawnictwu Impuls!

  • Tytuł: Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami
  • Autorzy: Piotr Plichta, Iwona Jagoszewska, Joanna Gładyszewska-Cylulko, Bernadeta Szczupał, Agnieszka Drzazga, Beata Cytowska.
  • Wydawnictwo: Impuls 
  • Rok wydania: 2017
  • Liczba stron: 194
  • Ocena: 5+/6

1 komentarz:

  1. Jeśli dzieci i uczniowie mają problem z komunikowaniem się, to może dobrą propozycją będzie sprawdzenie takiej opcji, jak trening Neuroflow? Myślę, że warto poszukać w tym temacie sprawdzonych informacji. Dzięki temu wybierze się dla dziecka najlepsze rozwiązania. O Neuroflow możecie przeczytać między innymi na stronie https://audiomedika.pl/ i tam z takiej opcji skorzystać.

    OdpowiedzUsuń

Popularne posty