czwartek, 5 listopada 2015

"Zwrotki dla Dorotki", czyli wychowanie wierszem autorstwa Jana Sztaudyngera



Od dziecka uwielbiałam wszelkiego rodzaju wierszyki i rymowanki - należę do tych osób, które wychowały się na Tuwimie i Brzechwie. Właśnie dlatego postanowiłam się bliżej przyjrzeć twórczości Jana Sztaudyngera. Nigdy wcześniej o nim nie słyszałam, ale kiedy dowiedziałam się, że swoje wierszyki pisał dla wnuczki, to postanowiłam go lepiej poznać.



Lektura tych wierszyków sprawiła mi naprawdę dużą przyjemność... Z każdego z nich bije taka serdeczność i miłość do małej Dorotki, że pokochałam zarówno ją jak i jej cudownego dziadka.


Jan Sztaudynger (jako dziadek) miał nietypowy sposób na wychowanie – pisał dla wnuczki wierszyki, aby zwrócić jej na coś uwagę, albo ją czegoś nauczyć. To chyba najbardziej uroczy sposób nauczania jaki poznałam...
Czego jednak uczy Jan Sztaudynger? Zwraca uwagę na to, że nieładnie jest głośno kichać (jak z armaty!) oraz, że „nie wolno w lesie kląć”. Przyznam szczerze, że bardzo mnie wzruszył ten mały tomik… Dodatkowo na pierwszych (i ostatnich) stronach książki możemy się przyjrzeć zarówno autorowi wierszyków jak i jego małej i kochanej inspiracji, czyli Dorotce.


Zaletą książki są również piękne i kolorowe ilustracje autorstwa Jony Jung. Dzięki nim dziecko będzie miało czym zająć wzrok podczas słuchania wierszyków. Jeden z moich ulubionych obrazków poniżej:




Jan Sztaudynger zaskoczył mnie nie tylko miłością i poczuciem humoru, ale również niesamowitą wyobraźnią! Te wierszyki są po prostu magiczne, pełne ciepła, a przy tym mądre i zabawne. Czy można chcieć czegoś więcej? Moim ulubionym jest ten tytułowy - Arcyksiążę Fiołków. Jeżeli jeszcze go nie znacie – koniecznie przeczytajcie!

Jan Sztaudynger jest znany z fraszek oraz „piórek”, ale jako autor wierszy dla dzieci jest równie wspaniały! Dzieci, które kochają Tuwima czy Brzechwę – na pewno polubią również dziadka Dorotki!

Książkę polecam dla dzieci powyżej 4 roku życia - niektóre wierszyki mają trudne słownictwo, jednak dla mnie jest to ich dodatkowym atutem.   Lektura tej książki przyniesie wiele radości zarówno dzieciom jak i rodzicom czy wychowawcom!



·         Autor: Jan Sztaudynger
·         Tytuł Oryginału: Zwrotki dla Dorotki. Arcyksiążę fiołków.
·         Gatunek: wiersze dla dzieci
·         Język Oryginału: Polski
·         Liczba Stron: 58
·         Rok Wydania: 2015
·         Numer Wydania: I
·         ISBN: 978-83-08-05538-0
·         Wydawca: Wydawnictwo Literackie
·         Oprawa: Twarda
·         Ocena:  6/6

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Popularne posty